Vandaag heb ik de schrijfmaand maart 2023 afgerond. We schreven in een fijne besloten groep ieder ons eigen verhaal, in mijn geval dus 33 dagen lang elke dag en we lazen ook de bijdrages van elkaar en voorzagen die van commentaar. Omdat ik heel lang weinig fictie heb geschreven was ik er niet zeker van of het me zou lukken. Ook al had ik eerder meegedaan, rond 2014 en toen heb ik ook min of meer een verhaal afgerond. Ook heb ik in die tijd een paar keer meegedaan aan Nanowrimo (national november writing month) en dat lukte.

Ik heb een verhaal geschreven met de titel: Het hemd van Raaf. De hoofdpersoon is een oude dakloze vrouw, Novella Romanesco. Ik ben gehecht geraakt aan die naam die ik snel verzon toen ik ging schrijven maar ik besef dat het weinig origineel is.

Voordat er tijdens een storm een boom op het bushokje valt waar ze slaapt wordt ze gered door een mysterieuze figuur die zich voorstelt als drs Raphaele Pinto. Hij verzoekt haar om naar de Hemelse Hof te gaan voor een slaapplek. Nadat hij er een tijd op heeft aangedrongen gaat ze. In het huis is geen plek voor haar, ze neemt haar intrek in de fietsenstalling achter het bouwvallige huis. Die nacht wordt het bushokje vernield door een eik die er naast stond. In de maand dat Novella in de fietsenstalling woont maakt ze kennis met de bewoners van het huis. Het is een vreemde groep paradijsvogels. Ze komt er al snel achter dat het huis gekraakt is en dat het binnenkort gesloopt zal worden.

Drs Raphaele Pinto duikt af en toe op, hij noemt zich zelf Redder in nood en helpt waar nodig als er problemen zijn. Op het moment dat de bewoners per brief te horen krijgen dat ze binnen zes weken het huis moeten verlaten omdat het gesloopt zal worden is hij in geen velden of wegen te bekennen. Zo brokkelt zijn status van wonderboy snel af. De bewoners zullen het zelf op moeten lossen.

Deze plaatjes heb ik snel gemaakt met AI, het verhaal laten schrijven door chat-gpt, dat lijkt me een brug te ver. In het verhaal heb ik er gebruik van gemaakt om de officiële brief te schrijven die aan de bewoners werd gestuurd om hen op de hoogte te brengen van de aanstaande ontruiming. Het commentaar dat ik van de medelezers kreeg was niet mals: teveel herhalingen bv. Dus dat zal ik nog aanpassen in de bewerking, het herschrijven.

Novella Romanesco
Novella